Terug in de beschaving - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nico Knotters - WaarBenJij.nu Terug in de beschaving - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nico Knotters - WaarBenJij.nu

Terug in de beschaving

Blijf op de hoogte en volg Nico

30 November 2013 | Vietnam, Hanoi

Zaterdag 30 november 2013 zijn wij met Lao Airlines van Luang Prabang naar Hanoi gevlogen. Dit was de avondvlucht, vertrek 17:10 uur, aankomst 18:10 uur.

Wij hadden voorafgaand aan de vlucht "vrij". Geen gids, dus geen gedresseerde “ohs” en “ahs”. Wij hebben samen een schitterende stadswandeling door het "buiten centrum" van Luang Prabang gemaakt. Achter ons hotel staan zo maar 2 boeddhistische tempels naast elkaar. Schitterende gebouwen, maar ja, buiten de keuze van de reisgidsen gevallen. Verder veel straathandel, en twee standbeelden van de vorige en huidige president van de Volks Republiek Laos. In de voormalige ambassade- en regeringsgebouwen zitten nu onderdelen van de communistische partij. De Latioaanse vlaggen en Communistische vlaggen wapperen daar fier. Na dit culturele dessert zijn wij een massagesalon ingedoken en hebben onze vermoeide voeten gedurende 1 uur laten masseren. Kosten dezes 60.000 KIP (6 euro) voor beiden. Om 15:00 uur haalde Tongh ons op met de chauffeur voor de transfer naar het vliegevld. Wij hebben hartelijk afscheid genomen en verlaten met pijn in ons hart dit mooie Laos. Wij komen hier graag nog een keer terug.

Op het vliegveld in Hanoi werden wij begroet door Mr Chung, onze nieuwe gids voor de komende dagen. Ook hier een spiksplinternieuwe luxe sedan auto met chauffeur er bij. Laura, wat prima geregeld! Het vliegveld ligt circa 40 km van het stadscentrum. Wat een heksenketel. Zo netjes als het verkeer in Laos is, zo'n chaos is het in Vietnam. Toeteren, links en rechts inhalen, en overal motorbikes.

In het Imperial hotel hebben wij een superluxe kamer, werkelijk waar klasse! En goed internet, want dat was in ons laatste hotel in Laos naatje (er moet iets te klagen zijn). Wij hebben ons diner genuttigd in een lokaal restaurant, aanbevolen door Lonely Planet, dus vol met backpackers. Chung bracht ons er wandelend naar toe, door het idiote stadsverkeer. Het centrum van Hanoi is het walhalla voor backpackers en de hel voor rustzoekers. Er zijn straten waar het bromfiets verkeer muurvast staat, er zijn straten geheel gevuld met jongelui bij eetcafé's, straten met alleen maar zilver winkels, met alleen maar bromfiets winkels, iedere straat is ergens in gespecialiseerd.

Na al deze indrukken doken we in ons mega Imperial bed. Wij zijn weer terug in de beschaving?!