Mijn zoon... - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Nico Knotters - WaarBenJij.nu Mijn zoon... - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Nico Knotters - WaarBenJij.nu

Mijn zoon...

Blijf op de hoogte en volg Nico

07 December 2013 | Vietnam, Hoi An

My Son, in het Engels. In het Vietnamees is het een dorp circa 1 uur rijden oostwaarts van Hoi An. Vlakbij dit dorp ligt een serene vallei, waar de Cham people een enorm tempelcomplex gebouwd hebben in de 4e t/m 14e eeuw. Volgens Nhing is dit complex ouder dan Angkor Wat. Het complex is pas in de 19e eeuw ontdekt door de Franse bezetter. Het was overwoekerd door de jungle, maar verder in redelijk goede staat. De Cham people waren hindoes, het tempelcomplex vereert dus de hindoe goden. Wij hebben een paar dagen terug in Danang het Cham museum bezocht, waar een groot aantal (beschadigde) brokstukken ondergebracht zijn.

In 1968 is het hele complex door de Amerikanen platgebombardeerd. Van de circa 70 tempels staan er slechts nog brokstukken van zo'n 5 à 6 tempels overeind. In de Vietnam oorlog trokken de Vietcong milities zich terug in dit beschermde dal en verborgen zich in de tempels. De Amerikanen verklaarden het gebied tot een "free fire zone", met als gevolg de totale vernietiging van een super historisch cultureel complex. Ondanks noodkreten van archeologen uit de hele wereld gingen de Amerikanen door totdat ook de laatste steen om lag....

Na de oorlog heeft het 4 jaar geduurd totdat het gebied vrijgegeven kon worden aan archeologen en later aan toeristen. De tempels waren opgetrokken uit rode baksteen, die gebakken waren op circa 700 graden. Momenteel wordt baksteen gebakken op circa 1000 graden. De archeologen weten nog steeds niet hoe de Cham people deze ovens maakten en hoe het productieproces van de bakstenen precies ging. Ook weten ze nog niet hoe het cement of lijm gemaakt werd, waarmee de stenen aan elkaar bevestigd zijn. Een raadsel.

Nadat de Fransen het complex ontdekt hadden en het zich hadden toegeëigend, zal er ongetwijfeld gedetailleerde documentatie zijn. Helaas hebben de Fransen dit tot nu toe nog niet vrijgegeven. Onvoorstelbaar. Momenteel zijn andere archeologen bezig om een aantal tempels te restaureren en uit te vinden hoe de bouwtechniek in het verleden werkte. Over de brokstukken trekken hordes met toeristen. Bordjes met "please don't touch" of "no walking area" worden met voeten getreden, en eroderen de puinhopen totdat er niets meer is...

Onder de indruk keerden wij na 1 uur hobbelen terug in Hoi An. In de ochtend hadden wij samen een mooie fietstocht in de omgeving van Hoi An gemaakt. Ook nog wat kleren bijbesteld, die 's avonds al klaar waren. De avond hebben doorgebracht op een terrasje. Daar met een viertal Nederlandse backpackers gesproken. Dubai, India, Nepal, Laos, nu Vietnam. in de planning Cambodja, Australië, Nieuw Zeeland en de Fiji's. Ze hadden na hun studie circa 3 jaar gewerkt en geld gespaard voor deze reis. Wij hebben er meer als 30 jaar over gedaan en zijn nog lang niet uit gereisd.

My Son heeft een enorme indruk op ons gemaakt. Onbegrijpelijk dat mensen zoiets moois konden maken én afbreken. My Son, My Son, don't you know what you are doing??