Heksenketel - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nico Knotters - WaarBenJij.nu Heksenketel - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nico Knotters - WaarBenJij.nu

Heksenketel

Blijf op de hoogte en volg Nico

09 December 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hoeveel anders zou het zijn geweest zo'n 850 tot 1000 duizend jaar geleden in Siem Reap?

In het verleden (10e t/m 12e eeuw) bouwden een aantal koningen schitterend mooie tempels ter verering aan boeddha en hindoe goden. In de tempels wordt het verhaal verteld van oorlogen, vredestichters, idealen. Het moet een grote heksenketel geweest zijn. Door oorlogen werden de tempelcomplexen beschadigd, verlaten en verdwenen in de jungle, waar ze pas in 1860 werden herontdekt.

Nu bouwen investeerders schitterend mooie hotels voor de huisvesting en vermaak van toeristen. Het ene hotel is nog mooier en kolossaler dan het andere. Aan de toeristen worden verhalen verteld over het verleden, de recente oorlog, de killing fields en de huidige wederopbouw. In het centrum van de stad krioelen de toeristen en bruist het nachtleven. Het is een grote heksenketel.

Het is een enorme overgang, van een rustig toeristenstadje Hoi An in Vietnam naar het 8e wereldwonder Ankor Wat bij de plaats Siem Reap in Cambodja. Qua accommodatie boffen wij weer! Een executive suite in het Reehotel. Een living, slaapkamer, 2 badkamers, waarvan 1 met een tweepersoons jacuzzi. Prachtig!

Onze gids, de naam raken we iedere keer kwijt, werkt deels bij de overheid als politieagent, en in het toeristenseizoen als gids. Hij kent vrijwel iedereen. Bijvoorbeeld bij de ticketoffice voor het tempelcomplex super lange wachtrijen. Hij manoeuvreert ons er tussendoor en zonder enige vertraging hebben wij een ticket met foto en stappen aan de andere kant van de gate weer in ons busje, alle Jappen, Koreanen en Chinezen achter ons latend. Onvoorstelbaar hoeveel hij weet van de details van alle tempels. Hij wees ons zelfs op een uitgehouwen dinosaurus afbeelding. Hoe en waarom die zo'n 1000 jaar geleden als beeldhouwwerk in de tempel opgenomen is, is tot nu toe niet achterhaald. Het waren toentertijd zeker geen domme jongens.

Uiteraard zijn wij gefotografeerd op de plaats waar Angelina Jolie bekend werd (Prasta Ta Prum). Vervolgens hebben we Ankor Thom met het Elephant Terrace, Phimeanakas (negenkoppige slang als vrouw), Baphuon (liggende boedha) en de Bayon tempel bezocht. 's Middags hebben we rondgedoold in Ankor Wat. Naast de prima uitleg door onze gids, gebruiken wij ook een boek met allerlei wetenswaardigheden. Voor diegenen die zich verder willen verdiepen in deze schitterende tempels, bevelen wij een reis hier naar toe van harte aan! Een reisgids of Wikipedia is slechts een surrogaat aftreksel van de realiteit.

Reisgidsen worden je ook her en der aangeboden door verkopers. Ook lopen er veel kinderen rond met koopwaar. Echt jonge kinderen die eigenlijk op school horen te zitten. Wij volgen Judith's advies op, niets kopen, want anders houden de ouders ze nog langer van school. Wij zagen een toerist 2 stukken snoepgoed aan een klein hummeltje geven. Die geeft 1 stuk aan z'n moeder, moeders eet het gelijk op. Het jongetje at gelukkig het andere stuk snoepgoed op....

Het was warm en vermoeiend, maar ontzettend mooi! Op de terugweg hebben we in Siem Reap nog een houtsnijderij annex beeldhouwerij bezocht, een vriend van de gids. Jammer dat wij zulk mooi handwerk niet meer in Nederland hebben. Of ze hebben dit goed voor ons verborgen gehouden. Ook nog even een zilversmid bezocht, met winkeltje.

Na al deze indrukken is het heerlijk relaxen bij het zwembad, want ja, in zo'n heksenketel mag zoiets niet ontbreken...