The Last Emperor - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Nico Knotters - WaarBenJij.nu The Last Emperor - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Nico Knotters - WaarBenJij.nu

The Last Emperor

Blijf op de hoogte en volg Nico

04 December 2013 | Vietnam, Hué

Aangekomen in Hue. Na een nachtje "boemelen" (in de trein) zijn wij door onze gids Nhing opgehaald van het station en naar het New Star Hotel gebracht. Douchen, lunchen en weer op pad!

Vietnam was een koninkrijk tot en met 1945. In Hue leefden de laatste 13 koningen. Hier noemen ze de periode dat een koning aan de macht is een dynastie. Dus de Koningin Beatrix dynastie, na haar abductie opgevolgd door de Koning Willem Alexander dynastie. O ja, koning klinkt zo gewoontjes, hier hebben ze er Emperor van gemaakt. Nog een verschil met de Nederlandse dynastieën, het zijn in Vietnam allemaal mannetjes.

De laatste 13 dynastieën waren dus gevestigd in Hue, midden Vietnam. Een beetje monarch zet een optrekje neer en zorgt voor een exclusieve graftombe. Nou, dat is in Hue gelukt. Je kan het vergelijken met de verboden stad in Beijing. Schitterend en groots, paleis Soestdijk of paleis Noordeinde zijn er tuinschuurtjes bij. Willem Alexander: aan de bak, joh! Al ware het dat de Amerikanen een groot gedeelte van het complex in Hue hebben plat gebombardeerd in 1968. Hoe bedoel je, de Amerikanen een wereldmacht? Een stelletje cultuur barbaren zijn het! Als de Vietcong in het complex verborgen zat, hoef je alleen maar bij de vier uitgangen een paar mijnen neer te leggen...

Stapje voor stapje worden de Citadel en de paleizen in Hue weer herbouwd. Bottleneck is het geld. Vietnam is niet echt rijk en moet het met dit project hebben van sponsoren. Toen de laatste koning, The Last Emperor of Vietnam in 1945 af moest aftreden en het land een communistische volksrepubliek werd, mocht deze Emperor vertrekken naar Frankrijk en zijn halve vermogen meenemen. De andere helft, in de vorm van gebouwen, paleizen, etc. vervielen aan de staat. Ach, die kan je toch niet meenemen, de communisten laten het verloederen en Amerikanen gooien het plat. The Last Emperor of Vietnam is in Frankrijk gestorven, wij hebben een paar jaar terug zijn graf nog bewonderd op begraafplaats Cimetière du Père-Lachaise in Parijs. Zijn nazaten leven voort van dit weggesluisde vermogen....

Voorts hebben we nog 2 graftombes bekeken. Eén vrij sobere op een landgoed van 28 hectare. Was eerst een buitenverblijf en na de dood van deze Emperor zijn vereeuwiging als graftombe. Ook zijn vrouw is op het terrein bijgezet en een andere Emperor die slechts kort aan de macht was (6 maanden), omdat hij niet door een deur kon met de Franse bezetter. De andere tombe was een “kleintje”, besloeg slechts 10 hectare. Opgeleverd in 1928, er is 7 jaar aangebouwd. De Emperor zelf heeft de bouw gestart, maar overleed op 42-jarige leeftijd helaas toen het nog niet af was in 1925. Zijn opvolger heeft het afgemaakt, geheel in de gewenste stijl. Wat een pracht en praal! Deze overleden Emperor had slechts één zoon, wel veel concubines. Het verhaal gaat dat een groot deel daarvan jongetjes waren en hij dus homo was. Er hing een fotoserie van deze knaap, hij zou het homo schap uitgevonden kunnen hebben. Hij was nogal kunstzinnig en extravagant. Met zijn graftombe leeft zijn levensstijl voort.

In al deze pracht en praal hangt een heerlijk wierook geurtje. Daarom hebben we een kraampje langs de weg bezocht waar een dame dit zat te maken. Wij hebben de Vietnamese economie, zij het zeer bescheiden, gestimuleerd. Dat geurtje komt overigens ook terug in de naam van de rivier die de stad Hue in twee delen snijdt: de Song Huong, vertaald 'rivier van de aangename geuren'. Van oorsprong bloeiden er veel heerlijk geurende bloemen aan beide zijden van de oevers, vandaar.

Je zou dit verhaal kort kunnen samenvatten: the Last Emperor in Hue, daar zit een luchtje aan.